GreenVelo
Wschodni Szlak Rowerowy GreenVelo (GV) to prowadząca przez 5, a nawet 6 (mazowieckie!) województw tzw. ściany wschodniej trasa rowerowa. Zaczyna się (kończy) w Elblągu, województwo warmińsko-mazurskie a kończy (zaczyna) w Końskich, województwo świętokrzyskie. Jej długość to 1985 km.
Szlak z dniem 31 grudnia 2015 r. został formalnie ukończony będąc w realizacji, trwającej - bagatela - od 2008 roku. Rok 2016 był pierwszym, kiedy było można pokonać całą jego trasę korzystając z pełnego oznakowania i infrastruktury.
Interesując się tą inwestycją od samego początku i pomagając przy jej realizacji odbyłem kilka wycieczek rowerowych po już oznakowanej i nieoznakowanej jeszcze jej części. Brałem także udział w audytach obiektów ubiegających się o status Miejsc Przyjaznych Rowerzystom (MPR).
Idea szlaku została sponiewierana słabym wykonaniem niektórych jego odcinków, ale nie jest to powód aby zostać w domu i podpierać się myśleniem, że ,,to nie jest dla mnie''. Do każdego wyjazdu należy się przygotować, dlatego też ja przygotowałem dla Was opis trudności i związanych z nimi rekomendacji szlaku GV Elbląg-Końskie.
Warto poświęcić trochę czasu na zapoznanie się z poniższym materiałem; będzie mniej niespodzianek na trasie. Przypominam, że integralną częścią opisu są galerie zdjęć z każdego etapu jazdy po GV.
Marketingowy bełkot nie może zasłonić ewidentnych niedoróbek i błędów, jednakże czytając i oglądając poniższe nie zapominajcie, że piękno przyrodnicze i kulturowe tych okolic zdecydowanie przewyższa ewentualne trudności.
Odcinek Elbląg-Końskie przejechany etapami:
1. Elbląg-Pakosze-Pieniężno 2015
2. Białystok-Lidzbark Warmiński 2016
3. Lidzbark Warmiński-Pieniężno-Pakosze 2016
6. Łącznik 202 Strękowa Góra-Łomża 2021
Pełna dokumentacja GV 2015-2021
Stan na 03.05.2019 r.
Fakty:
- występują wszystkie typy nawierzchni: nieutwardzone drogi gruntowe, drogi szutrowe, drogi z płyt jumbo, drogi z płyt drogowych, drogi brukowe, trylinka, stare asfalty i nowe asfalty,
- drogi szutrowe są zbudowane z różnego kalibru kamieni,
- na drogach szutrowych występują luźno położone kamienie i kamyczki – ryzyko poślizgu opony,
- na większości dróg dopuszczony jest ruch samochodowy, w tym samochodów ciężarowych wywożących drewno z lasu i pojazdów rolniczych,
- liczne barierki zawężają skrajnię i utrudniają wymijanie się rowerzystów z sakwami lub przyczepkami,
- odcinki nieutwardzone po opadach deszczu lub w warunkach suszy są nieprzejezdne dla dzieci, rowerów z ciężkimi sakwami, fotelikami lub przyczepkami (można je ominąć objazdami)
- na odcinku Elbląg - MOR Krzyżewo - Elbląg występują strome zjazdy lub długie podjazdy. Szczególnie niebezpiecznie jest w Elblągu jadąc w kierunku Jagodnika. Klik. Należy tam zjeżdżać powoli i trzymać się prawej krawędzi drogi z powodu dużego spadku i braku widoczności.
Pod górę jedziemy z Elbląga do Łęcza i z Tolkmicka do MOR Krzyżewo (skrzyżowanie z DW 504) albo w odwrotną stronę z Nadbrzeża do elbląskiej Bażantarni.
- szlak GreenVelo jest szlakiem trudnym,
- szlak GreenVelo nie jest dla początkujących rowerzystów, takich co na rowerze jeżdżą
rzadko lub od niedawna,
- szlak GreenVelo jest bardzo dobrze oznakowany w znaki wysokiej jakości, zdarzają się
jednak skrzyżowania bez oznakowania,
- szlak GreenVelo jest bardzo dobrze wyposażony w infrastrukturę towarzyszącą, tj. Miejsca
Odpoczynku Rowerzystów (MOR) i Miejsca Przyjazne Rowerzystom (MPR),
- szlak GreenVelo prowadzi przez wspaniałe okolice,
- szlak GreenVelo musi zobaczyć każdy rowerowy turysta :-)
Rekomendacje sprzętowe:
- jazda możliwa na rowerach górskich lub trekingowych wyposażonych w dwie przerzutki - inne typy rowerów nie mają możliwości pokonania wszystkich odcinków,
- konieczna amortyzacja przednia rowerów z blokadą, amortyzowany tył podniesie komfort jazdy,
- opony tylko z wystającym bieżnikiem, najlepszy będzie klockowy,
- opony do rowerów trekingowych minimum 700x35 a do rowerów MTB 26x, 27,5x, 29x2,00,
- opony z wkładką antyprzebiciową, żadnych lekkich modeli sportowych,
- po GreenVelo lepiej poruszać się ,,na lekko’’, bez ciężkich sakw.
Etap Elbląg–Pieniężno ma jeden odcinek nieutwardzony długości około 1 km:
1. Wieś Nadbrzeże nad Zalewem Wiślanym (możliwość ominięcia odcinka jadąc drogą wojewódzką nr 503 od razu do Suchacza),
MOR-y GreenVelo w Elblągu i okolicach na tle odcinka szlaku GV Elbląg-Pieniężno
MPR-y GreenVelo w Elblągu i okolicach na tle odcinka szlaku GV Elbląg-Pieniężno*
* (MPR-y wyłącznie te, które osobiście audytowałem na tym terenie)