Nadzwyczajna XXVIIIB sesja Rady Miejskiej w Elblągu - 09.02.2023
Nowy rok sesjami nadzwyczajnymi stoi, bo przypomnę, że sesja ,,normalna" wynikająca z harmonogramu odbędzie się dokładnie za miesiąc, 9 marca. Tymczasem dzisiaj mieliśmy do podjęcia kilka uchwał, z których najdonośniej wybrzmiała zaproponowana przez Antoniego Czyżyka, Przewodniczącego Rady Miejskiej, w sprawie potrzeby zasięgnięcia opinii mieszkańców Elbląga dotyczącej przyszłości portu morskiego w Elblągu.
Akt jednozdaniowy w treści, który mówi: ,,Rada Miejska w Elblągu uważa za zasadną potrzebę zasięgnięcia opinii mieszkańców Elbląga w kwestii przyszłości elbląskiego portu morskiego". Uchwała została przyjęta przez cały skład rady, czyli 25 osób.
Mówiąc po polsku, chodzi o to że jesteśmy w całości 25 radnych za tym, aby zapytać się mieszkańców jak widzą przyszłość portu. Ten temat jest tak ważki i tak rozbudza emocje społeczne, że niedobrze by było, jakby grupa radnych bez mocnego wsparcia opinią mieszkańców podjęła wiążące decyzje. Sądzę, że to zasięgnięcie opinii to oczywiście nie będzie sondaż przeprowadzony na ulicach Elbląga ani telefoniczna ankieta a coś bardziej masowego.
Jest to szczególnie ważne, gdyż propozycje i zachowania rządowe (blokada sprzedaży działek) są mocno nieczytelne dla nas, a co dopiero dla mniej na co dzień interesujących się sprawą mieszkańców. Rząd oferuje dofinansowanie i przejęcie portu DO SUMY 100 milionów złotych, czyli może to być dowolna kwota z tego przedziału.
Do tego zamierza te pieniądze wydać na pogłębienie toru wodnego na rzece Elbląg, do czego zobowiązany jest ustawami i bez przejmowania samorządowej własności. Słyszałem dzisiaj dobre porównanie, które przytoczę:
Wyobraźcie sobie, że droga do waszej firmy czy domu wymaga naprawy, jest dziurawa i nierówna. Rząd mówi: zrobimy remont drogi, ale w zamian oddacie 51% udziałów w firmie, albo oddacie pół domu.
Przecież to jest normalna KRADZIEŻ w białych rękawiczkach.
To są sprawy podstawowe, po zrealizowaniu których będzie można dalej rozważać, czy decydujemy się jako samorząd na mniejszościowe udziały w porcie, z rządową większością czy też na odwrót – Elbląg zostaje nadal większościowym udziałowcem.