Interpelacje i zapytania - część 3
Jeszcze w erze ,,przedcovidowej'' napisałem i złożyłem do Biura Rady Miejskiej dwie interpelacje i dwa zapytania. Trzy odpowiedzi nadeszły w stosownym czasie, na czwartą czekałem prawie ... dwa miesiące. Ale że się w końcu doczekałem, to i czas na małe podsumowanie.
Pod podanymi linkami można zapoznać się z nimi zapoznać oraz poznać odpowiedzi.
1. Interpelacja w sprawie dwukierunkowego ruchu rowerowego na jezdniach ulic jednokierunkowych
To najważniejsza podczas mojej pracy radnego sprawa rowerowa. Ponieważ nie ma i szybko nie będzie szans na skokowe zwiększenie sieci dróg rowerowych, które zapewniłyby spójność, bezpośredniość, bezpieczeństwo, wygodę i atrakcyjność komunikacji rowerowej postanowiłem skorzystać z możliwości prowadzenia ruchu rowerowego pod prąd, na ulicach jednokierunkowych.
Takie rozwiązanie nazywa się kontraruch (proszę nie mylić z kontrapasami) i oczywiście jest od dawna znane w Europie a także w wielu miastach Polski. W elbląskich realiach finansowych i organizacyjnych to prawdziwa szansa na radykalne zwiększenie długości miejskiej sieci rowerowej i zachęcenia mieszkańców do korzystania z rowerów podczas miejskich podróży.
Dlatego też cieszy mnie odpowiedź Zarządu Dróg, który nie przekreśla z góry tej idei i jest gotowy zacząć ją wdrażać od roku 2021.
W wielu rozmowach z mieszkańcami oraz w wyniku własnych obserwacji powtarza się wątek niskiej jakości nawierzchni, zarówno dróg jak i chodników. Część z nich to trakty pamiętające dawne i bardzo dawne lata , ale także nowe odcinki do remontu (budowy, przebudowy) których używa się nieszczęsnej kostki betonowej (polbruku). Dlaczego nieszczęsnej, to można przeczytać w tekście interpelacji. Podczas gdy drogi budowane są z gładkiego i równego asfaltu, to piesi poddawani są różnym eksperymentom.
Po roku ponowiłem więc interpelację w tej sprawie i szkoda że Zarząd Dróg dalej nie widzi potrzeby rezygnacji z tego typu nawierzchni, podczas gdy jest tyle innych, ergonomicznych i wygodnych możliwości.
3. Zapytanie w sprawie ograniczonej widoczności na skrzyżowaniu ulic Chopina/Kopernika
To także sprawa zapoczątkowana w roku 2019 na prośbę mieszkańców tej okolicy. Ponieważ po roku sprawa nie ruszyła się w żaden sposób do przodu ponowiłem pytanie, jakie są możliwości poprawy widoczności w tym - subiektywnie - niebezpiecznym miejscu.
W odpowiedzi dostrzegam światełko w tunelu, ale temat wymaga dalszego monitorowania.
Sprawa została zgłoszona przez mieszkańca, zaniepokojonego bałaganem na wspomnianej pętli i niebezpieczeństwem skażenia Kumieli. Z uwagi na brak pieniędzy Tramwaje Elbląskie nie wykonają od razu utylizacji i porządkowania swojego terenu, ale można mieć nadzieję, że sukcesywnie otoczenie pętli nabierze właściwego wyglądu.