GreenVelo

Wschodni Szlak Rowerowy GreenVelo (GV) to prowadząca przez 5 województw tzw. ściany wschodniej trasa rowerowa. Zaczyna się (kończy) w Elblągu, województwo warmińsko-mazurskie a kończy (zaczyna) w Końskich, województwo świętokrzyskie. Jej długość to 1985 km.

MAPA GREENVELO

Szlak z dniem 31 grudnia 2015 r. został formalnie ukończony  będąc w realizacji, trwającej - bagatela - od 2008 roku. Rok 2016 jest pierwszym, kiedy będzie można pokonać całą jego trasę korzystając z pełnego oznakowania i infrastruktury.  

Interesując się tą inwestycją od samego początku i pomagając przy jej realizacji odbyłem kilka wycieczek rowerowych po już oznakowanej i nieoznakowanej jeszcze jej części. Brałem także udział w audytach obiektów ubiegających się o status Miejsc Przyjaznych Rowerzystom (MPR). 


Idea szlaku została sponiewierana słabym wykonaniem niektórych jego odcinków, ale nie jest to powód aby zostać w domu i podpierać się myśleniem, że ,,to nie jest dla mnie''. Do każdego wyjazdu należy się przygotować, dlatego też ja przygotowałem dla Was opis trudności i związanych z nimi rekomendacji dotyczących odcinka GV Elbląg-Białystok.

 Warto poświęcić trochę czasu na zapoznanie się z poniższym materiałem, będzie mniej niespodzianek na trasie.

Marketingowy bełkot nie może zasłonić ewidentnych niedoróbek i błędów, jednakże czytając i oglądając poniższe nie zapominajcie, że piękno przyrodnicze  i kulturowe tych okolic zdecydowanie przewyższa ewentualne trudności. 

Odcinek Elbląg-Białystok przejechany etapami:

1. Elbląg-Pakosze-Pieniężno 2015

2. Białystok-Lidzbark Warmiński 2016

3. Lidzbark Warmiński-Pieniężno-Pakosze 2016

 

Pełna dokumentacja GV 2015-2016

 


Stan na 09.06.2017 r.

 

Fakty: 

 - występują wszystkie typy nawierzchni: nieutwardzone drogi gruntowe, drogi szutrowe, drogi z płyt jumbo, drogi z płyt drogowych, drogi brukowe, trylinka, stare asfalty i nowe asfalty,

- drogi szutrowe są zbudowane z różnego kalibru kamieni,

- na drogach szutrowych występują luźno położone kamienie i kamyczki – ryzyko poślizgu opony,

- na większości dróg dopuszczony jest ruch samochodowy, w tym samochodów ciężarowych  wywożących drewno z lasu i pojazdów rolniczych,

- liczne barierki zawężają skrajnię i utrudniają wymijanie się rowerzystów z sakwami lub  przyczepkami,

- odcinki nieutwardzone po opadach deszczu lub w warunkach suszy są nieprzejezdne dla dzieci, rowerów z ciężkimi sakwami, fotelikami lub przyczepkami (można je ominąć objazdami)

- na odcinku Elbląg - MOR Krzyżewo - Elbląg występują strome zjazdy lub długie podjazdy. Szczególnie niebezpiecznie jest w Elblągu jadąc w kierunku Jagodnika. Klik. Należy tam zjeżdżać powoli i trzymać się prawej krawędzi drogi z powodu dużego spadku i braku widoczności. 

  Pod górę jedziemy z Elbląga do Łęcza i z Tolkmicka do MOR Krzyżewo (skrzyżowanie z DW 504) albo w odwrotną stronę z Nadbrzeża do elbląskiej Bażantarni. 

-  szlak GreenVelo jest szlakiem trudnym,

- szlak GreenVelo nie jest dla początkujących rowerzystów, takich co na rowerze jeżdżą 
rzadko lub od niedawna,

- szlak GreenVelo jest bardzo dobrze oznakowany w znaki wysokiej jakości, zdarzają się 
jednak skrzyżowania bez oznakowania,

- szlak GreenVelo jest bardzo dobrze wyposażony w infrastrukturę towarzyszącą, tj. Miejsca 
Odpoczynku Rowerzystów (MOR) i Miejsca Przyjazne Rowerzystom (MPR),

- szlak GreenVelo prowadzi przez wspaniałe okolice, 

- szlak GreenVelo musi zobaczyć każdy rowerowy turysta :-)

Rekomendacje sprzętowe: 

- jazda możliwa na rowerach górskich lub trekingowych wyposażonych w dwie przerzutki - inne typy rowerów nie mają możliwości pokonania wszystkich odcinków,

- konieczna amortyzacja przednia rowerów z blokadą, amortyzowany tył podniesie komfort jazdy,

- opony tylko z wystającym bieżnikiem, najlepszy będzie klockowy,

- opony do rowerów trekingowych minimum 700x35 a do rowerów MTB 26x, 27,5x, 29x2,00,

- opony z wkładką antyprzebiciową, żadnych lekkich modeli sportowych,

- po GreenVelo lepiej poruszać się ,,na lekko’’, bez ciężkich sakw.

Etap Elbląg–Pieniężno ma dwa odcinki nieutwardzone długości około 1 km każdy:

1. Wieś Nadbrzeże nad Zalewem Wiślanym (możliwość ominięcia odcinka jadąc drogą wojewódzką nr 503 od razu do Suchacza),                                          

  • Nadbrzeże-bez_opadów_deszczu
  • Nadbrzeże-po_opadach_deszczu

2. Przed wsią Chojnowo od strony Elbląga (możliwość ominięcia odcinka jadąc z Tolkmicka drogą wojewódzką 503 do Pogrodzia i z Pogrodzia do MOR-a Krzyżewo drogą wojewódzką 504),

  • Przed_Chojnowem
  • Przed_Chojnowem_1

  


                                     

MOR-y i MPR-y GreenVelo w Elblągu i okolicach na tle odcinka szlaku GV Elbląg-Pieniężno

MPR-y w Dolinie Biebrzy